Bundzinieks Vladimirs Tarasovs. Foto: Žiga Koritniks

“Skaņu mežs’ 2018” atklāšanas koncerts

Sestdien, 6. oktobrī, plkst. 19.00 ar bezmaksas koncertvakaru Mākslas muzejā RĪGAS BIRŽA (Doma laukumā 6, Rīgā) tiks atklāts nepieradinātās mūzikas festivāls “Skaņu mežs’ 2018”, kas šogad atzīmē savu 16. gadskārtu.

Festivālu “Skaņu mežs’ 2018” ievadīs performanču mākslinieces un vokālistes Eartheater (ASV) uzstāšanās, leģendārā bundzinieka Vladimira Tarasova (Владимир Тарасов, Lietuva) solopriekšnesums un komponista Dmitrija Kurļandska (Дмитрий Курляндский, Krievija) Latvijas valsts simtgadei veltītā darba “Dolce stil nuovo” atskaņošana stīgu kvarteta “ReDo” (Latvija) izpildījumā. Vakara viesu vidū būs arī tumšās ambientās mūzikas māksliniece Daina Dieva (Lietuva) un eksperimentālās ritmiskās mūzikas producents “N1L” (Vācija).

PAR MŪZIĶIEM

Ņujorkā dzīvojošā dziedātāja un performanču māksliniece Eartheater (Aleksandra Dručina / Alexandra Drewchin) savā daiļradē apvieno skaņu efektiem bagātu digitālo mūzikas producēšanu, vokālus trīs oktāvu diapazonā un akadēmisku pieeju mūzikas sacerēšanai. Viņas radīto darbu vidū atrodami gan īpaši niansēti, abstrakti skaņu audekli, gan neapoloģētiski romantiskas vai pat apzināti teatrālas dziesmas.

Eartheater mūziku publicējušas tādas izdevniecības kā “Thrill Jockey” un “Hausu Mountain”, taču projekta jaunāko albumu – jūnijā iznākušo “IRISIRI” – klajā laidusi prestižā elektroniskās mūzikas izdevniecība “PAN”. Tas ir trešais Eartheater albums, ko mūzikas kritikas medijs “Pitchfork” raksturo šādi: “Kvīnsas eksperimentālā mūziķe šajā ierakstā pēta veidus, kādos sievietes balss spēj izaicināt labas gaumes un māksliniecisku normu standartus, pārvarot vispārpieņemtās muzikālās valodas robežas.” Žurnāls “The Wire Magazine” savukārt raksta, ka albums “sevi pozicionē kā skanisku un konceptuālu divdomību virkni, savijot nenoslēgtus naratīvus ar loģiku, kas izslēdz vienkāršotas interpretācijas un raisa patiesu izbrīnu un valdzinājumu.”

Mākslas muzejā RĪGAS BIRŽA uz skatuves kopā ar Eartheater kāps arfiste Marilū Donivana (Marilu Donovan).

1976. gadā dzimušais Maskavas komponists Dmitrijs Kurļandskis ir pazīstams krievu komponistu grupas “StRes / Structural Resistance” (“СоМа / Cопротивление Материала”) dalībnieks. “StRes” var uzskatīt par vienu no ievērojamākajām laikmetīgās mūzikas apvienībām Krievijā – tā ir mērķtiecīgi veidojusi auditoriju un kultūrtelpu radikālai laikmetīgajai mūzikai savā valstī, gadu laikā nodrošinot šīs scēnas saikni ar mākslas institūciju un teātru pasauli. 2003. gadā Dmitrijs Kurļandskis saņēmis starptautisko komponistu balvu “Gaudeamus”, ar ko kopš 1957. gada tika apbalvoti tādi nozīmīgi 20. gadsimta komponisti kā Pērs Norgārds, Paulīne Olivero, Unsuka Čina, Luiss Andrīsens, Vinko Globokars un Ričards Barets.

Nepieradinātās mūzikas festivāla “Skaņu mežs’ 2018” apmeklētājiem komponists piedāvās novērtēt Latvijas simtgadei veltīto stīgu kvartetu “Dolce stil nuovo”, kura pirmatskaņojums notika koncertzālē “Lielais dzintars” Liepājā. Darbu izpildīs kvartets “ReDo” – Konstantīns Paturskis (vijole), Kristiāna Ozoliņa (vijole), Dāvis Sliecāns (alts), Pēteris Ozoliņš (čells).

Pasaulslavenais lietuviešu bundzinieks Vladimirs Tarasovs pirmo klausītāju atzinību guvis hrestomātiskajā “Gaņeļina trio” (pazīstams arī kā “GTČ / Gaņeļina-Tarasova-Čekasina trio”), kas spēlēja frīdžezu padomju laika Krievijā un Lietuvā. 1961. gadā viņš pievērsās bungām un studēja mūziku Arhangeļskā un Ļeņingradā pirms pārcēlās uz Viļņu 1968. gadā.

1969. gadā Vladimirs Tarasovs izveidoja duetu ar pianistu Vjačeslavu Gaņeļinu (Вячеслав Ганелин), kam 1971. gadā pievienojās saksofonists Vladimirs Čekasins (Владимир Чекасин). Vēlāk Tarasovs attīstījis veiksmīgu solo karjeru, kā arī spēlējis kopā ar tādām prominencēm kā budzinieks Endrjū Sirils (Andrew Cyrille), “ROVA Saxophone Quartet”, komponists un multiinstrumentālists Entonijs Brekstons (Anthony Braxton), avangarda vokāliste Lorena Ņūtone (Lauren Newton). Vladimirs Tarasovs komponējis mūziku filmām un teātrim un ir pazīstams vizuālais mākslinieks.

Šobrīd Berlīnē dzīvojošā skaņu mākslinieka un mūzikas producenta Mārtiņa Roķa projekts “N1L” ir novatoriskajai mūzikai un audio-vizuālajai mākslai veltītās platformas “SHAPE” dalībnieks. “N1L” apvieno eklektiskas muzikālas pieredzes un ietekmes – eksperimentālu klubu mūziku, tumšu, trokšņainu psihedēliju un intensīvas, atsvešinātas abstraktas skaņu ainavas.

“N1L” ir publicējis minialbumus izdevniecību “UIQ”, “Where To Now?” un “W–I” paspārnē, kā arī radījis skaņu celiņus vairākām horeogrāfa Serdžu Matisa (Sergiu Matis) laikmetīgās dejas izrādēm. Šī gada jūnijā izdevniecība “Opal Tapes” publicēja “N1L” ierakstu “Water Memory”.

Lietuviešu mūziķes Dainas Dievas delikātās dzīvās uzstāšanās piedāvā ceļojumu starp klusumu un dūkoņas (“drone”) ainavām, balsi, ģitāras pasāžām, flautu, zvanu un reizēm citu mūziķu pavadījumu, slāņotām lauka ierakstu skaņām un digitāli konstruētām sekvencēm. Kā norāda pati autore, viņas skaņradi iedvesmo interese par industriālo, citpasaulīgo, zem-, ne- un trans-cilvēcisko, vidi, antiutopijām, kinematogrāfisko, dabisko, kā arī citiem ķermeņa un gara aspektiem.

Kopš pirmā ieraksta 2009. gadā māksliniece ir saglabājusi daudzveidību savu skaņu izdevumu formātos, bieži rakstot mūziku kasešu izlasēm, tiešsaistes izdevniecībām vai līdzekļu vākšanas projektiem. Daina Dieva ir atvērta sadarbības procesiem, tāpēc viņas radošā prakse ietver, piemēram, video celiņus skaņu performancēm un instalācijām vai dzīvo muzikālo pavadījumu laikmetīgajai dejai.

Uz festivāla “Skaņu mežs’ 2018” atklāšanas koncertu Mākslas muzejā RĪGAS BIRŽA aicināts ikviens interesents!
Ieeja pasākumā visa vakara garumā bez maksas. Vietu skaits ir ierobežots (zāles ietilpība – 100 sēdvietas).

Nepieradinātās mūzikas festivāla “Skaņu mežs’ 2018” atklāšanas reklāmas plakāts

PAR FESTIVĀLU

Nepieradinātās mūzikas festivāls “Skaņu mežs” (SM) ir vērienīgākais avangarda un eksperimentālajai mūzikai veltīts notikums Baltijas valstīs, kas norit Rīgā kopš 2003. gada. Festivāls notiek reizi gadā oktobra sākumā, taču atsevišķi koncerti zem SM zīmola tiek rīkoti biežāk.

“Skaņu mežs” vēro pārmaiņas mūsdienu mūzikā un ziņo par tām saviem apmeklētājiem, paralēli izvēršot ieskatu 20. gadsimta mūzikas vēsturē. Tā kā gluži katrai no mūsdienu mūzikas formām piemīt eksperimentāla šķautne, festivālā tiek pārstāvēti dažādi žanri – sākot ar brīvo improvizāciju, akadēmisko avangardu, elektro-akustisko un trokšņu mūziku un beidzot ar savdabīgām pārmaiņām rokmūzikā, hip-hopā un ritmiskajā mūzikā.

“Skaņu mežs” ir starptautiskā festivālu tīkla ICAS (International Cities of Advanced Sound) dalībnieks, kā arī Eiropas novatoriskajai mūzikai un audiovizuālajai mākslai veltītās platformas “SHAPE” (Sound, Heterogenous Art and Performance in Europe) līdzdibinātājs un viens no diviem tās koordinatoriem.

Pēc atklāšanas koncerta Mākslas muzejā RĪGAS BIRŽA festivāls “Skaņu mežs’ 2018” turpināsies mūzikas namā “Daile” 12.–13. oktobrī. Citu dalībnieku starpā uzstāsies leģendārās indīroka grupas “Sonic Youth” līderis Tērstons Mūrs (Thurston Moore), zviedru eksperimentālās mūzikas multitalants Matss Gustavsons (Mats Gustafsson), ambientās mūzikas klasiķis Viljams Basinskis (William Basinski), “Grammy” balvai nominētais mikrotonālās improvizācijas altists Mets Maneri (Mat Maneri), eksperimentālā drīmpopa dziesminiece Grouper, hip-hopa intelektuālais reperis Busdriver un daudzi citi.

Vairāk informācijas par festivāla norisi un programmu mājaslapā.
“Biļešu servisa” kasēs, kā arī internetā ir iespējams iegādāties gan atsevišķas biļetes uz koncertvakariem, gan divu dienu abonementus uz festivālu.

Raksta attēlā: Bundzinieks Vladimirs Tarasovs (Владимир Тарасов, Lietuva). Foto: Žiga Koritniks (Žiga Koritnik)

IELĀDĒ RAKSTUS! LŪDZU UZGAIDIET!