Aija Bertrāne. Montfermeila. Publicitātes foto no: Duncan Collection

Pārnēsājamās ainavas

No 2018. gada 28. aprīļa līdz 17. jūnijam Latvijas Nacionālā mākslas muzeja galvenās ēkas Lielajā zālē (Rīgā, Jaņa Rozentāla laukumā 1) būs skatāma Latvijas Laikmetīgās mākslas centra organizētā starptautiskā laikmetīgās mākslas izstāde “Pārnēsājamās ainavas”, kurā tiks apzinātas Latvijas trimdas un emigrācijas mākslas izpausmes no 20. gadsimta sākuma līdz mūsdienām.

“Pārnēsājamās ainavas”, kas notiek Latvijas valsts simtgades programmas ietvaros, pievēršas Latvijas mākslinieku trimdas un emigrācijas stāstiem, ievietojot tos plašākā 20. gadsimta mākslas norišu, migrācijas un globalizācijas kontekstā. Aplūkojot tādus Latvijas diasporas centrus kā Parīze, Ņujorka, Monreāla, Rietumberlīne un Gotlande, izstāde ir mēģinājums kopīgā tīklā savienot individuālus migrācijas ceļus un radīt dzīvu izpratni par šā brīža situāciju, kas lielā mērā balstīta vēsturiskās norisēs.

“Torņakalna bārā”. No kreisās: Vitauts Kalve, Linards Tauns, Mirdza Nāruna-Bogdanoviča, Gunars Saliņš, Teodors Zeltiņš, Fridrihs Milts. 1950. gadi. Ņujorka. Attēls no privātkolekcijas. Publicitātes foto

Projekta centru veido personības un personu grupas, kuru liktenis un darbība izgaismo kādu specifisku Latvijas vēstures posmu, tā saistību ar mūsdienām, kā arī raksturo tās ietekmju lokus vietējā un starptautiskā mērogā. Izstādes Berlīnes ass griezīsies ap Valdi Āboliņu – vienu no nozīmīgākajiem Latvijas mākslas popularizētājiem Rietumos, kreiso domātāju un spožu mail-art pārstāvi, kura darbība tā laika kultūras sakaru veicināšanā atklāj daudz samezglotas un noklusētas patiesības. Ņujorku iezīmēs “Elles ķēķis” – neformāla dzejnieku un mākslinieku grupa, kas 50. un 60. gados bija spēcīgs intelektuālās vides akumulators un latviešu radošās kopienas izdzīvošanas katalizators. Parīzes konteksts tiks izgaismots caur neparastu personību – dejotāju un publicisti Aiju Bertrāni, kura kopā ar savu vīru, amerikāņu dejotāju un mākslinieku Raimondu Dunkanu no 20. gadsimta 20. līdz 70. gadiem Parīzē vadīja alternatīvas izglītības iestādi “Akademia. Gotlandes stāstu veidos gleznotājs Laris Strunke, viņa radošā darbība un pieredze Otrā pasaules kara laikā, kad, bēgot no Sarkanās armijas, viņš ar savu ģimeni šķērsoja Baltijas jūru, lai nonāku Gotlandē.

Kuģis “Triina” 1944. gada septembrī, vedot bēgļus no Tallinas uz Zviedriju. Autors nezināms. Foto no Igaunijas zviedru arhīva Stokholmā. Publicitātes foto

Projektā aicināti piedalīties ārvalstīs dzīvojoši un strādājoši mākslinieki, kā arī mākslinieki no Latvijas un Baltijas, kas savā daiļradē pievēršas migrācijas tematam, kā arī ārzemju autori, kuru darbi papildina un piešķir projektam jaunu dimensiju. Viņu redzējums būs būtisks pienesums izstādei, komentējot, interpretējot vai pētot vēsturisko personu darbības virzienus un likteņus.

Projekts “Pārnēsājamas ainavas” ir viena no Latvijas valsts simtgades svinību norisēm. Valsts simtgade ir vērienīgākais notikums mūsdienu Latvijas vēsturē, un tās programma aptver laikposmu no 2017. gada maija līdz 2021. gada janvārim. Svinību pamatvēstījums ir “Es esmu Latvija”, akcentējot, ka Latvijas valsts galvenā vērtība ir cilvēki, kuri ar savu ikdienas darbu veido tās tagadni un kopā ar jauno paaudzi liek pamatus rītdienai.

Skats no Valda Āboliņa “Literārā vakara” instalācijas. Eiropas Latviešu Jaunatnes apvienības 13. kongress. 1966. Vestende, Beļģija. Attēls no privātkolekcijas. Publicitātes foto

LATVIJAS LAIKMETĪGĀS MĀKSLAS CENTRS

Latvijas Laikmetīgās mākslas centrs (LLMC), starptautisku un nacionāla mēroga mākslas notikumu kurators un producents, ir lielākā Latvijas laikmetīgās mākslas institūcija. Kopš 1993. gada tas pēta un veido laikmetīgās mākslas procesus Latvijā un starptautiski, lai provocētu kritisku refleksiju par mūsdienu sabiedrības jautājumiem. Starp LLMC pazīšanās zīmēm ir vērienīgākais ikgadējais laikmetīgās mākslas notikums Latvijā – festivāls “Survival Kit”, laikmetīgās mākslas izstādes Latvijas Nacionālajā mākslas muzejā, Hardija Lediņa gads un Latvijas pārstāvniecība tādos starptautiskos notikumos kā Kochi-Muziris biennāle, Venēcijas mākslas biennāle, Sanpaulu biennāle, “Manifesta”, Raumas laikmetīgās mākslas biennāle u.c. LLMC uztur vienīgo Latvijas laikmetīgās mākslas arhīvu.

Izstādes atklāšana 2018. gada 27. aprīlī

Raksta attēlā: Aija Bertrāne. 20. gs. sākums. Montfermeila. Publicitātes foto no: Duncan Collection

IELĀDĒ RAKSTUS! LŪDZU UZGAIDIET!