Foto: Didzis Grozds

Lielās intereses dēļ RIBOCA atkārtos Aleksisas Bleikas performanci LNMM

Nedēļas nogalē, 15. un 16. septembrī, Latvijas Nacionālā mākslas muzeja 3.stāva vestibilā notiks Nīderlandē dzīvojošās Aleksisas Bleikas performance “Gleznotās sievietes alegorija”, kas jūnija sākumā, biennāles izstādes atklāšanas dienās, pulcēja lielu interesentu skaitu. Abās dienās performance notiks divas reizes – plkst. 14.00 un plkst. 15.30. Ieeja ar derīgu LNMM pastāvīgās ekspozīcijas vai biennāles izstādes biļeti.

Foto: Didzis Grozds

Performancē, dzīvās mūzikas pavadījumā, tiek atveidotas itāļu glezniecībā un tēlniecībā redzamo sieviešu pozas, ko autore pirms sešiem gadiem pētījusi Romā. Autore secinājusi, ka sieviete mākslas darbos visbiežāk attēlota no vīriešu skatpunkta, sievietes žesti ir sastinguši un ķermenis padarīts par objektu. Performancē tiek mēģināts gleznās redzamās pozas padarīt abstraktas. Allegory of the Painted Woman (Gleznotās sievietes alegorija, 2012–2015) ir 2012. gadā uzsākts projekts – Aleksisa Bleika devās uz Romu, lai pētītu sieviešu pozas itāļu glezniecībā un tēlniecībā no renesanses līdz modernismam, un veidotu šo pozu arhīvu. Perfomancē vēsturiskajos mākslas darbos redzamie žesti tiek pārveidoti horeogrāfijā un tad performancē, pārskatot priekšstatus par dzimumu, attēlošanu, reproducēšanu un seriālismu.

Performance ir divu izpildītāju, četru mūziķu, publikas un telpas sastapšanās. Ar atkārtošanas, dažādu tempu un ritmu palīdzību performances horeogrāfija pēta pozu pārejas, dinamiku, virzienus un telpiskumu. Pašreizējā versijā Latvijas Nacionālajā mākslas muzejā piedalās 4 mūziķi, kuri spēlē tūbu, eifoniju un klarneti, bet kustības izpilda divas dejotājas.

Aleksisas Bleikas (1981) radošā darbība ir daudzpusīga, taču vienojošais faktors ir interese par cilvēka ķermeni kā estētiskā diskursa fokusu. Būtiski svarīga loma Bleikas darbā ir pētījumiem. Akadēmiskākos un teorētiskākos elementus viņa apzināti līdzsvaro ar intuitīvu, pirmatnīgu pieeju. Viņas pieeja, kas brīva no didaktikas, un niansētie darbi aicina analizēt mūsu attieksmi pret cilvēka ķermeni un tā potenciālu kā pasaules orientieri.

Bleikai ir maģistra grāds tēlotājmākslā Pīta Svarta Institūtā Roterdamā (2007). Viņa bijusi rezidējoša māksliniece Delfina fondā Londonā (2016), Jana van Eika Akadēmijā Māstrihtā (2014–15) un Fondazione Antonio Ratti’s CSAV – mākslinieku pētījumu laboratorijā, kuru vada Ivonna Rainere (Yvonne Rainer) (2015).

Rīgas Starptautiskā laikmetīgās mākslas biennāle (Riga International Biennial of Contemporary Art – RIBOCA) šogad norisinās pirmo reizi, un tās izstāde izvietota 8 norises vietās Rīgā un Jūrmalā. Tajā piedalās 104 mākslinieki no dažādām pasaules valstīm, un tās ietvaros iespējams iepazīt 141 mākslas darbu.

Vairāk informācijas mājaslapā.

IELĀDĒ RAKSTUS! LŪDZU UZGAIDIET!