Dekoratīvās mākslas un dizaina muzeja pastāvīgā ekspozīcija papildināta ar jauniem mākslas darbiem

Latvijas sabiedrība vienmēr interesējusies par to, kādus jaunus darbus muzeji ir ieguvuši savu krājumu papildināšanai. Ieskatam šoreiz neliela informācija par keramikas kolekcijas jaunieguvumiem, kas bagātina Dekoratīvās mākslas un dizaina muzeja (Rīgā, Skārņu ielā 10/20) pastāvīgo ekspozīciju.

2017. gada sākums ir bijis ļoti dāsns, jo Dekoratīvās mākslas un dizaina muzeja (DMDM) pastāvīgajās ekspozīcijās iekļauti augstvērtīgi, Latvijas kultūras vēsturei un mākslai nozīmīgi darbi. Te goda vietā atrodas muzejam dāvinātais meistara Dmitrija Abrosimova apgleznotais porcelāna šķīvis ar Dievmātes attēlojumu. Tas tapis 1927. gadā leģendārajā, latviešu modernistu dibinātajā porcelāna apgleznošanas darbnīcā “Baltars” un dekorēts pēc gleznotājas Aleksandras Beļcovas meta.

Otrs, ne mazāk interesants priekšmets, ir nācis no pirmā Latvijas tirdzniecības un rūpniecības ministra, latviešu uzņēmēja un sabiedriskā darbinieka Spriča Paegles apjomīgās kolekcijas, kas diemžēl Otrā pasaules kara laikā zaudēta. Priekšmetā ir noslēpums, kas atklāsies tikai uzmanīgam vērotājam. Pirmajā acumirklī šķiet, ka tā ir skaista, zeltaini glazēta jūgendstila vāze ar reljefu putna un sienāža veidojumu, bet ielūkojoties rūpīgāk, ieraugām, ka tā ir galda lampas kāja, tikai laika gaitā tās kupols pazudis. Par lampas oriģinālo izskatu nekas nav zināms, jo diemžēl nav saglabājušās fotogrāfijas, kurās tā būtu redzama. Priekšmeta autors ir Augusts Julla – tēlnieks, keramiķis, pedagogs, kurš 20. gadsimta sākumā mācījies barona Štiglica Centrālajā zīmēšanas skolā Pēterburgā. Liela viņa dzīves daļa bijusi saistīta ar Cēsīm, kur meistars izveidojis Latvijā pirmo amatniecības skolu.

Mūsdienu ekspozīcijā aplūkojami pēdējā laikā iegādāti darbi, kas sniedz priekšstatu par Latvijas keramikas pašreizējo attīstības gaitu un autoru individuālajiem mākslinieciskajiem rokrakstiem. Dainis Pundurs pārstāvēts ar tehnoloģiski sarežģīti konstruēto darbu “Medus mānija”, radoši turpinot iesākto tematiku par biti. Šoreiz tās ir ažūras medus kāres – variācija par bites veidoto racionālās arhitektūras paraugu.

Ineses Brants meistardarbs ir no porcelāna gabaliņiem būvētā kompozīcija “Zilās lapas”, kas darināta starptautiskajā mākslinieku simpozijā Kečkemētā, Ungārijā.

Ineses Margēvičas daiļradi raksturo trīs dziļi personiski darbi – romantiska porcelāna trauku kompozīcija ar puķēm un meitenēm riteņbraucējām un akmensmasas skulptūriņa “Peldēšanās Dienvidķīnas jūrā”.

Keramikas kolekcija papildinājusies arī ar divām lielām vāzēm. Viena no tām ir Jutas Rindinas izteiksmīgā vāze ar zilas un baltas krāsas rotaļīgu saspēli laukumos un figūrās. Par pārsteigumiem bagāto pilnbrieda laiku dabā vedina domāt zīmola “Skuja&Braden” “Rudens vāze”. No apaļas, omulīgas ķirbja formas “izaudzis” garš vāzes kakls, kura virsmā zied puķes un lidinās tauriņi.

Savukārt ar zelta un platīna akcentiem rotātos, viscaur apgleznotos porcelāna darbus “Cilvēki dārzā” gleznotāja Tatjana Krivenkova 1996. gadā dekorējusi slavenajā Imperatora Porcelāna fabrikā Sanktpēterburgā (Krievija).

Iespējams, arī gada beigas keramikas kolekcija papildinājuma ziņā neliks vilties. Šajā virzienā, ievērojot muzeja krājuma veidošanas politiku, tiek nepārtraukti strādāts, atlasot nepieciešamākos, izcilākos un raksturīgākos visas nozares un katra atsevišķa autora mākslas darbus.

Teksts: Dace Ļaviņa

IELĀDĒ RAKSTUS! LŪDZU UZGAIDIET!