Grāmatas vāka fragments

JĀŅA ROZES APGĀDS IZDEVIS RŪDOLFA BARŠAJA DZĪVESSTĀSTU

Jāņa Rozes apgāds ir izdevis jaunu grāmatu – Oļegs Dormans “Nots”. Slavenā altista un diriģenta Rūdolfa Baršaja dzīvesstāstu pierakstījis kinorežisors, filmas un grāmatas “Parindenis’’ autors Oļegs Dormans.

Nots_Oļegs Dormans
Nots
Rūdolfa Baršaja dzīvesstāsts
No krievu valodas tulkojusi Renāte Punka

1977. gadā Rūdolfs Baršajs – izcils diriģents, altists, elitārā Maskavas kamerorķestra radītājs – emigrē. “Padomju telpā” viņa vārds kļūst tabu.
Turpmākajos gados viņš strādā ar daudziem orķestriem, viņa īstenotie ieskaņojumi gūst augstu starptautisku novērtējumu (Grammophone Awards, 1988, Cannes Classical Music Award, 2003, u.c.). 2010. gadā top Oļega Dormana filma par Baršaju, un viņa stāstītais sniedzas tālu pāri filmas ietvariem. Ir jātop grāmatai, kurā Baršajs var izstāstīt visu. Kā tas īsti bija ‒ draudzēties ar Šostakoviču, būt Rihtera, Rostropoviča, Oistraha saspēles partnerim, spēt Krievijas augsnē iedēstīt baroka mūzikas sēklu un piejaucēt Mālera simfonijas. Ko tas mūziķim nozīmē (un vienkārši – cilvēkam) – pabeigt dižu skaņražu darbus.

Šī grāmata ir brīnišķīgā mūziķa Rūdolfa Borisoviča Baršaja (1924–2010) monologs, ko neilgi pirms viņa nāves 2010. gadā Šveicē ierakstījis kinorežisors Oļegs Dormans. Tiem televīzijas skatītājiem, kuriem laimējās redzēt Dormana dziļi iejūtīgo filmu “Nots”, kad to 2012. gadā rādīja kanālā “Kultūra”, daļa šī monologa būs pazīstama. Taču Baršaja atmiņu pilnā tekstuālā versija tiek publicēta tikai šajā grāmatā. Un tas ir ārkārtīgi svarīgs notikums. Baršaja draugi, leģendārie mūziķi – vijolnieks Dāvids Oistrahs, pianists Emīls Gilelss, čellists Mstislavs Rostropovičs – dažādu sarežģītu iemeslu dēļ memuārus nav atstājuši. Tas ir milzīgs, ne ar ko neaizstājams zaudējums.Tieši tāpēc Baršaja atmiņas ir vēl jo vērtīgākas – tās ietver milzīgu laika nogriezni (no bērnības līdz pēdējiem mūža gadiem) un blīvi piepildītas ar spilgtām detaļām un epizodēm – reizēm traģiskām, reizēm komiskām –, kas stāstītājam cieši iespiedušās atmiņā. Kopumā ņemot, tā ir padomju mūzikas dzīves līdz šim nebijuša mēroga panorāma. Un vienlaikus – saviļņojošs pašportrets, kurā iepazīstam vienu no tās vadošajiem radītājiem.

Solomons Volkovs

Kādreizējais Dārziņskolas skolnieks Solomons Volkovs grāmatas ievadā saka: “…tā ir padomju mūzikas dzīves līdz šim nebijuša mēroga panorāma. Un vienlaikus – saviļņojošs pašportrets. Blīvi piepildīts ar spilgtām detaļām un epizodēm – reizēm traģiskām, reizēm komiskām…” Volkovs šo izdevumu dēvē par grāmatu – kompasu. Apgūstamajās koordinātās – Bahs, Mālers, Šostakovičs un daudzi, daudzi citi ģeniāli mūziķi – šis kompass tiešām var lieti noderēt.

Ināra Jakubone, muzikoloģe

Baršaja dzīves epizodēs ir daudz komiskā, bet arī traģiskā. Taču tieši no šādām gaismēnu epizodēm veidojusies 20. gadsimta mūzikas vēsture, un šī ir reta iespēja latviešu lasītājam pārcelties uz nesenu, bet ticamu pagātni, kad Šostakovičam varēja piezvanīt no telefona būdiņas, kad uz ielas satikts garāmgājējs mūziķa sniegto Stradivāri čellu nākamajā rītā atnesa atpakaļ uz Maskavas Lielā teātra vestibilu.
Pierakstītajā Baršaja dzīvesstāstā varam līdzi dzīvot visi, tajā galvenais tēls ir cilvēcība ik notī, ik zilbē.

Zane Prēdele, muzikoloģe

Tulkotāja Renāte Punka par grāmatu saka tā:
Grāmata, ko turat savās rokās, pie manis nonāca ar literārās aģentūras Elkost starpniecību. Brīnišķīgās krievu rakstnieces, tulkotājas, Itālijas pazinējas Jeļenas Kostjukovičas kolēģe Jūlija kādā sarunā ieminējās – zinu, ka esat izdevuši Oļega Dormana “Parindeni”, mūsu autoru portfelī ir viņa darbs par mūziķi Rūdolfu Baršaju. Tikpat brīnišķīga, gaiša un sirsnīga kā Liliannas Lunginas dzīvesstāsts. Tāpat tapusi kā Dormana dokumentālās filmas pilna versija, ietverot arī aiz kadra palikušos tekstus.
Labāku rekomendāciju autors nevarētu vēlēties – “Parindenis” izpelnījies sajūsmas pilnas lasītāju un skatītāju atsauksmes, man stāstīts, kā pēc grāmatas izlasīšanas cilvēki tīmeklī meklējuši filmu, lai varētu arī noklausīties Lunginas stāstījumu, pavērot sejas izteiksmi, izbaudīt balss intonācijas. Kinorežisors Oļegs Dormans prot panākt, lai viņa filmas galvenais varonis jūtas brīvi un savas atmiņas izstāsta mums katram – dziļi personiski un aizkustinoši. Un grāmata ir tieši šāda saruna – aci pret aci ar izcilu personību un tās skatījumu uz sava laika vēsturi. Ar smeldzi, smiekliem un milzīgu mīlestību caurstrāvota.
Mūzikas pazinēji un profesionāļi, iespējams, ne visur piekritīs Rūdolfa Baršaja viedoklim par to vai citu komponistu, mūziķi, muzicēšanas paņēmienu. Oļegs Dormans, apkopojot tekstu grāmatā, nav pulējis mūzikas terminoloģijas precizitāti – mēs piedalāmies sarunā par dzīvi, kurā aicināts iesaistīties ikviens, kas mīl mūziku un grib par to uzzināt vairāk, nevis speciālistiem paredzētā lekcijā. Baršajs par dažādiem skaņdarbiem un izpildītājiem stāsta tikpar aizrautīgi kā “Viss cits ir troksnis” autors Alekss Ross – lasīšanas procesu, visticamāk, caurvīs klausīšanās un meklējumi YouTube plašumos. Ieskats dažādu komponistu jaunrades procesā, trāpīgi vērojumi par cilvēku iedabu, smieklīgas un smeldzīgas epizodes no Rūdolfa Baršaja notikumiem un pārdzīvojumiem bagātā mūža veido grodu spēcīgas, dinamiskas personības portetu – cilvēku, ko man būtu gribējies personīgi pazīt.
Oļega Dormana inspirētās grāmatas “Parindenis” un “Nots” atmiņā atstāj ļoti gaišus emocionālus nospiedumus – galvenie varoņi nevairās runāt par smagām lietām, taču dara to atklāti, gudri un ar apbrīnas vērtu pašcieņu un iejūtību.
Ceru, ka kāda kripatiņa no pāri plūstošās mūzikas un dzīves mīlestības, kurā šajā grāmatā dalās Rūdolfs Baršajs un Oļegs Dormans, kādu brīdi mājos arī jūsu dvēselē.

Grāmata ir pieejama visās Jāņa Rozes grāmatnīcās.

IELĀDĒ RAKSTUS! LŪDZU UZGAIDIET!